Aktualności

Personalizowane Strony Internetowe – Jak wykorzystać PURL w kampanii Direct Mail?

Personalizacja to hasło, które znajduje się prawie na każdej liście trendów marketingowych w ostatnich latach. Stąd pracownicy działów marketingowych wiedzą, że wykorzystanie pURLi w różnego rodzaju kampaniach to świetny pomysł – jednak nie zawsze wiedzą jak robić to efektywnie.

pURL to unikalny, personalizowany adresy strony internetowej(URL), kierujący odbiorcę na personalizowy landing page gdzie znajdują się dedykowane dla niego treści. PURL może być podstawą kampanii, która wykorzystuje również emailing, kanały mobile czy direct mail. Content takiej strony stanowi z reguły więcej informacji o produkcie, ofertę oraz formularz z mocnym CTA.

Za każdym razem gdy klient zaloguje się na personalizowanej stronie internetowej, marketerzy mogą w łatwy sposób mierzyć wyniki kampanii, a przede wszystkim analizować ruch na stronie. pURLe zwłaszcza w kampanii multikanałowej mogą pomóc w łączeniu kanałów offline i online w jedno skuteczne rozwiązanie.

Dlaczego warto korzystać z personalizowanych stron internetowych w kampanii direct mail?

pURL w kampaniach direct mail dostarcza klientowi tego, czego najbardziej potrzebuje – miejsca w sieci dzięki któremu dowie się więcej na temat dedykowanej oferty. To najbardziej efektywny sposób personalizowania usługi, a następnie możliwości śledzenia zachowania klienta. Dzięki umieszczeniu pURLa w przesyłce listowej otwieramy szereg możliwości. Przede wszystkim mamy pewność, że klient przesyłkę otrzymał. Możemy zobaczyć co najbardziej zainteresowało go w przesłanej ofercie oraz na jakim etapie lejka sprzedażowego się znajduje. Dostajemy możliwość bezpośredniego dialogu, który możemy kontynuować po zakończeniu kampanii direct mail – za każdym razem gdy odbiorca loguje się na pURL czy wypełni formularz, otrzymujemy mailowe powiadomienie. Dzięki temu informacje na temat odbiorcy dają nam możliwość jeszcze głębszej personalizacji przy okazji następnej wysyłki.

Jak tworzyć pURLe w kampanii direct mail?

1. Zadbaj o content, który przykuwa uwagę
Elementem podstawowym każdej przesyłki direct mail jest content. Bez znaczenia czy tworzy go osoba z firmy czy zewnętrzny copywriter, zawsze powinien być kreatywny, pochłaniający oraz dostarczający potrzebne informacje dla grupy docelowej. Ważne by pURL stanowił wiodący element, który przykuwa uwagę a treść przesyłki mocno zachęcała do odwiedzenia strony www.

2. Wygeneruj pURLe
Odpowiednia nazwa domeny to podstawa – musi być intrygująca, budzić zainteresowanie i skłaniać odbiorcę do wejścia na stronę. Zdecydowanie warto wykorzystać dane, które już posiadasz – większość odbiorców widząc swoje imię oraz nazwisko chętniej sprawdzi co kryje się pod podanym linkiem. Jednocześnie ujednolicony adres strony typu https://nazwa.kampanii.pl/jan.wzorcowy pozwoli na prostą segmentację odbiorców. Warto jednak pamiętać o umiarze – odbiorcy mają świadomość, że dane na ich temat są zbierane, jednak nie trzeba w każdej przesyłce przypominać im o każdych zakupach itd.

PURL

3. Spersonalizuj listę mailingową!
Pamiętaj by lista do której będzie kierowana wysyłka zawierała jak najwięcej danych. Zbieraj dane i wykorzystaj je tak by przekaz był zindywidualizowany tak bardzo jak to tylko możliwe. Dane takie jak ostatni zakup, wizyta w sklepie online czy wrzucenie produktów do koszyka – umożliwiają dostosowanie przekazu do każdego klienta, tym samym szczegółowo personalizując pURLa.

4. Zadbaj o szablon pURLa
Tak jak ważny jest układ przesyłki direct mail, tak samo należy zadbać o przejrzysty template pURLa. Układ strony powinien być prosty i skupiać się na głównym przekazie kampanii. Przyjazny użytkownikowi layout pozwala łatwo skorzystać z przesłanej oferty czy wypełnić formularz. Dodatkowo spójne elementy graficzne pozwalają lepiej zapamiętać przekaz kampanii. Ważne by przetestować funkcjonalność strony oraz adresów – czy dobrze wyświetlają się w każdej przeglądarce, na mobile.

5. Ślij i śledź
Projekt przesyłki direct mail zaakceptowany? Template pURLa oraz ich adresy gotowe? W takim razie razie czas na wysyłkę! Monitorowanie każdego wejścia na stronę to niezbędny element kampanii. Dzięki temu otrzymasz niezwykle istotne informacje – kiedy po otrzymaniu przesyłki odbiorca wszedł na stronę, czy skorzystał z oferty, wypełnił formularz. Są to dane, które pomogą w personalizowaniu kolejnej kampanii oraz zebraniu kompleksowych danych powodzenia działań marketingowych czy sprzedażowych.

6. Follow – up!
Gdy kampania dobiegnie końca, wykorzystaj zebrane dane. Raporty i analizy pozwolą ocenić czy została dobrze zrealizowana. Warto porównać jej wyniki z poprzednimi realizacjami. Takie statystyki będą cenną wskazówką jak ulepszyć, budować kampanię w przyszłości. Wykorzystaj dane do follow-up’u. Dzięki zebranym informacjom możesz skontaktować się z leadem w bardziej spersonalizowany sposób i wykorzystać tę szansę do rozmowy, maila czy spotkania.

Content is the king but distribution is the queen – pamiętając o tej zasadzie w dobie digitalizacji działań marketingowych. Wykorzystuj wszystkie możliwe formy wsparcia kampanii direct mail. pURLe umożliwiają zbieranie danych, które mogą wzmocnić Twoje kampanie oraz zwiększyć ich response rate. Dzięki interaktywnej przesyłce, przekaz w niej zawarty może być lepiej zapamiętany oraz zbudować pozytywną relację z marką. Możliwość śledzenia działań online oraz potencjalny follow up otwiera wiele możliwości do kontaktu z klientem, w maksymalnie spersonalizowany sposób.

Kampania Direct Mail w Fundraisngu – jak długie powinno być copy?

Większość organizacji fundraisngowych korzysta z dobrodziejstw direct marketingu w swoich kampaniach. Nawet jeśli nie robi tego w bezpośredni sposób w ciągu roku tj. nie wysyła swoich broszur, formularzy czy listów – zazwyczaj wraz z początkiem roku dociera do odbiorców z informacjami na temat możliwości przekazania 1% na organizacje pożytku publicznego.

Niektórzy eksperci głosili tezy, że kampanie directowe przestaną mieć znaczenie w kampaniach fundacji, jednak dzieje się odwrotnie – w tej dziedzinie to direct mail wciąż wiedzie prym i powinien stanowić kluczowy element dobrych kampanii fundraisingowych.

Wszystkie organizacje fundraisingowe muszą postawić na silny przekaz, który odpowiednio wesprze gromadzenie funduszy. Mimo popularności mediów społecznościowych, które mogą wydawać się łatwym sposobem na pozyskanie darowizn – należy pamiętać, że stanowią one jednak źródło niewielkiej części dochodów tego typu organizacji.

Osoby odpowiedzialne za tworzenie treści przesyłek wysyłanych do darczyńców często wahają się czy ograniczyć ilość znaków do minimum, tak by jak najbardziej przykuć uwagę odbiorcy do komunikatu – czy stworzyć dłuższy tekst, w którym można opisać szereg działań prowadzonych przez fundację.
Współpracując przy tego typu kampaniach wraz z Fundacją DKMS dłuższy czas, jesteśmy pewni dwóch rzeczy:

A. Treść powinna być na tyle długa, aby jasno i zrozumiale wyrazić, to co ma przekazać. Innymi słowy, jeśli Twój copywriter uważa, że potrzebuje czterech, sześciu lub ośmiu stron, aby to zrobić – to powinny być to cztery lub sześć lub, tak, nawet osiem stron. Rekomendujemy dłuższe treści
w przypadku korespondencji, w której musisz przekonać potencjalnych dawców do pierwszej darowizny bądź chcesz szczegółowo opisać swoje działania.

B. Długie copy prawie zawsze ma lepsze efekty od krótkiego. Oczywiście, zdarzają się kampanie, które powinny wręcz składać się z krótkiej treści i motywującego, silnego CTA. Jednak w przypadku kampanii fundraisingowych szczegółowy opis prowadzonych działań jest działaniem wskazanym, a wręcz potrzebnym. Tutaj podpieramy się nie tylko własnym doświadczeniem ale i statystykami: dłuższe copy jest skuteczniejsze. W badaniach porównujących skuteczność przesyłki direct mail, która miała 1 lub 2 strony a tymi, które składały się z 6 bądź 8 stron – dłuższa forma była lepiej zapamiętana oraz co do zasady przeczytana w całości[1].

Bazując na naszym doświadczeniu, rekomendujemy by każdy tekst składał się przynajmniej z tych czterech podstawowych elementów:

1. Informacje na temat fundacji – kiedy i w jakich okolicznościach powstała, z jaką historią się to wiąże, gdzie ma swoją siedzibę, kto ją wspiera, czy wydarzyło się coś ważnego, w jaki sposób pomaga.

2. Cel fundacji – czemu powstała oraz jaki ma statut, do czego dąży, jakie działania podejmuje by osiągnąć to co założyła, w jakich obszarach działa – czym się zajmuje.

3. Na co przeznaczycie darowizny – konkretne realizacje, przedmioty, sposób wsparcia dotowanego celu tak by każdy jasno i przejrzyście wiedział na co, kiedy i gdzie będą wydatkowane jego/ jej darowizny.

4. Case study/ success story – dokładnie opisany jeden przypadek pomocy, który miał szczególne znaczenie – pomogliście chorej osobie, dzięki Wam ktoś poszedł na studia bądź odzyskał sprawność – „prawdziwa” historia budzie pozytywne emocje i pozwala mocniej utożsamić się z fundacją czy organizacją.

Znając stawki copywriterskie, szybko dojdziesz do wniosku – dłuższa treść kosztuje więcej. Dlatego większość klientów powie, że woli krótszą formę. Jednak szanse na powodzenie rosną wraz z długością listu. Przykładowo – otrzymujesz przesyłkę pocztową, która jest spersonalizowana, zapakowana w ładną kopertę. Wertujesz kartki – przez 6,8 stron czytasz o problemie oraz dlaczego to właśnie Ty możesz pomóc go rozwiązać, jak Twoje działania mogą zmienić świat na lepsze. Po przeczytaniu całości – inicjatywa zaczyna wydawać się być godną poparcia.

Taka forma komunikacji schlebia odbiorcy. Ma wrażenie, że przekaz kierowany jest stricte do niego i dzięki temu czuje się, że to on jest predysponowany do wsparcia akcji. Zwłaszcza w sytuacji gdy jest on podpisany przez znanego lidera inicjatywy, z którego wartościami czy osobą się utożsamia.

Z doświadczenia wiemy, że odbiorcy prawie zawsze nie czytają otrzymanych przesyłek w całości równie sumiennie. Odbywa się to z tendencją do płynięcia po tekście i wychwycenia najważniejszych rzeczy

zapewne skupią się na paragrafie u dołu strony, który jest wycięty i pogrubiony – to tam padnie ich wzrok.

Gdy przejdą na kolejną stronę i zobaczą coś napisane ręcznie. Również wtedy gdy zobaczą stosunkowo długie zdanie ale podkreślone w całości – też je przeczytają bowiem skanując tekst podświadomie wiedzą że to ważna część komunikatu skoro w jakiś sposób została wyróżniona. Dlatego tak istotne – pomijając treść – jest odpowiednie umiejscowienie wcięć, boldów, podkreśleń.
Warto korzystać z tych miejsc by przykuć uwagę odbiorcy – z doświadczenia wiemy, że przekaz umieszczony w tych miejscach najsilniej zapada w pamięć, a CTA jest skuteczne. Darczyńca otrzymuje jasny komunikat – „chcemy być zrobił to i to, ponieważ… „.

Podsumowując, oto kilka rzeczy, o których warto pamiętać.

1. Chociaż nie ma idealnej długości, dłuższa treść zazwyczaj lepiej sprawdza się w tekstach fundraisingowych.

2. Pamiętaj o tym jak ważne jest zróżnicowanie treści. Podkreślenie, pogrubienie, rozpoczynanie ważnych części pisma od akapitów – to pozwala odbiorcy lepiej zapamiętać komunikat.

3. Wykorzystaj wszystkie elementy by wspierały Twój przekaz!

[1] Jeff Brooks 2012, Emerson & Church, Publishers. The Fundraiser’s Guide to Irresistible Communications: Real-World, Field-Tested Strategies to Raise More Money.

5 powodów dla których warto wykorzystać selmailer w kampanii Direct Mail

Jak sama nazwa wskazuje, SelfMailer odnosi się do takiej przesyłki direct mail, która nie wymaga koperty. Zamiast koperty, selfmailer jest zaprojektowany tak, by informacje adresowe i pocztowe mogły być wydrukowane (lub przylepione) bezpośrednio na nim. Większość selfmailerów jest tworzona z pojedynczego kawałka wytrzymałego papieru lub kartonu, który jest falcowany do mniejszego rozmiaru, następnie zabezpieczony przylepnymi etykietkami lub klejem – tak by zachować szczelność podczas transportu oraz by treść była dostępna tylko dla dedykowanego odbiorcy.

Typowe konfiguracje składania dla selfmailera obejmują falcowanie podwójne, falcowanie w literę Z czy falcowanie na cztery. Wielostronny dokument, taki jak biuletyn zszywany na grzbiecie lub mała broszura, również może być zaprojektowany w formie selfmailera. Do „podstawowego” rozmiaru można dodać różne składki, perforacje, powiększając tym samym przestrzeń, na której można umieścić komunikat. Z technicznego punktu widzenia, kartka pocztowa jest również przesyłką typu selfmailer choć nikt jej tak nie nazywa. Z doświadczenia wiemy, że taka forma budzi zainteresowanie, jest ciekawostką, ponieważ rzadko znajdujemy ją w naszych skrzynkach pocztowych. Często rekomendujemy to rozwiązanie, mając na uwadze zalety takie jak:

1. Szybkość
– brak koperty umożliwia znacznie szybsze przygotowanie wysyłki. Ma to duże znaczenie zwłaszcza w sytuacji, gdy firma czy klient zdecyduje się na wysyłkę w ostatniej chwili bądź chce szybko zrealizować jakąś kampanię z uwagi na kończącą się promocję. Przyspieszeniu ulega cały harmonogram – nie tylko sam druk ale odpowiednio kolejne procesy przez co dostarczenie do ostatecznego odbiorcy może nastąpić bardzo sprawnie.

2. Kreatywność – choć możliwościom w tym temacie nie ustępuje klasycznej przesyłce w kopercie – często intryguje swoją formą już przy pierwszym kontakcie, skracając jednocześnie ścieżkę dotarcia z komunikatem. Tradycyjną przesyłkę należy odpakować, wyjąć list, rozłożyć- przejść przez cały „proces”. Tutaj rozmiar, kształt od razu przykuwają uwagę odbiorcy. Elementy sztancowane, dodatkowy element 3D czy uszlachetnienia papieru to tylko jedne z wielu rozwiązań, którymi można uatrakcyjnić przesyłkę.

3. Oszczędność – jest to wyjątkowe ekonomiczne rozwiązanie. Pomijając koszt wydruku listu, insertowania oraz koperty, możemy ograniczyć koszty produkcji do niezbędnego minimum.
Ponadto, jeśli twoja przesyłka pocztowa ma zawierać dodatkowy element, takie jak karta odpowiedzi lub kupon, można je włączyć bezpośrednio do selfmailera za pomocą łatwych do usunięcia perforacji lub kleju.

4. Idealny do wysyłki masowej
– dzięki powyższym cechom – szybkiej i ekonomicznej produkcji, selfmailery samoistnie stały się liderem wysyłek masowych. Dodatkowym atutem jest łatwe umieszczanie w przesyłce kuponów, rabatów czy kard lojalnościowych. Z tego powodu selfmailer znajdzie zastosowanie niemal w każdej branży, przekazując komunikat w prosty i atrakcyjny sposób. Z naszego doświadczenia takie przesyłki są szczególnie skuteczne, gdy są wysyłane do istniejącej bazy klientów lub do tych, którzy już znają Twoją markę lub ofertę.

5. Możliwość testowania różnych rozwiązań
– niewielkim kosztem można sprawdzić, jaki produkt lub jaka forma przesyłki najlepiej działa na Twoich klientów, np. przez zmianę tekstu lub promowanego produktu w części przesyłek. Można też testować sposób otwierania czy rozmiar przesyłki, tak by w następnej kampanii osiągnąć jeszcze lepsze rezultaty.

Jak widać selfmailer sprawdzi się jako rozwiązanie w kampanii Direct Mailowej z wielu względów. Warto korzystać z tej formy, ponieważ przez swoją niepowszechność, odbiorcy lepiej ją zapamiętują. Często przedstawiając sample takich produktów słyszymy słowa zdziwienia „to też przesyłka listowa?”. Jednocześnie możliwości dodatkowego uatrakcyjnienia selfmailera właściwie nie mają ograniczeń. Ponownie zapraszamy do portolio i na naszego facebooka w celu zapoznania się ze zrealizowanymi projektami.

Czy warto wysyłać kartki świąteczne?

Godzinami postujemy, lajkujemy, tweetujemy, wysyłamy maile czy smsy, wrzucamy zdjęcia i filmiki. Lista działań w social media nie ma końca. Na pewno też słyszałeś kogoś kto mówił „nikt już nie dzwoni” czy „widziałem to już na Facebooku”, „ktoś jeszcze korzysta z poczty?”.

Digitalizacja komunikacji tworzy zupełnie nowe formy i sposoby tego jak funkcjonujemy w społeczeństwie i jak ze sobą rozmawiamy. Rozwój nowoczesnych technologii i bezprzewodowego Internetu miał zapewne znaczący wpływ na ten proces, znacznie uproszczając to w jaki sposób przekazujemy sobie informacje. Jednocześnie częściowo pozbawiał nas tego bardziej „ludzkiego” charakteru pewnych relacji – która zwłaszcza w kontaktach biznesowych ma kluczowe znaczenie.

Kilkanaście lat temu przed świętami otrzymywaliśmy mnóstwo przesyłek z życzeniami od rodziny lub kontrahentów. Wraz z popularyzacją telefonów komórkowych – częściej dzwoniliśmy żeby złożyć życzenia. Z każdym rokiem coraz chętniej zaczęliśmy korzystać z smsów, po to by aktualnie hurtowo wrzucać życzenia na swoją tablicę bądź wysyłać jedną wiadomość trybem kopiuj-wklej do długiej listy znajomych na Messengerze bądź mailem. I choć wysyłanie kartek w tak digitalowym świecie wydaje się być pozbawione sensu, my uważamy, że jednak wciąż warto to robić z co najmniej kilku powodów:

1. Fajnie dostać kartkę!
Kiedy ostatnio otrzymałeś przesyłkę, która nie była wrzuconą każdemu do skrzynki ulotką z pobliskiego marketu lub mało przyjemnym rachunkiem za wodę lub prąd? Obecnie to prawdziwa rzadkość otrzymać ręcznie wypisaną kartkę, nawet w czasie świąt – a ta mała tradycja, która wydaje się być „przestarzałą” naprawdę cieszy ludzi! Wysyłanie kartek zazwyczaj działa podwójnie – Twoja firma wyśle je w tym roku, a w przyszłym zapewne część osób Ci na nie odpowie zgodnie z regułą wzajemności Cialdiniego!

2. Tworzysz lepszą relację.
Większości z nas mimo prób i starań, nie uda się zobaczyć wszystkich osobiście by złożyć życzenia w świątecznym okresie. Mimo bycia w stałym kontakcie telefonicznym lub mailowym, wysłanie „fizycznej” kartki świątecznej pozwala nawiązać bliższą relację, umożliwia pokazanie, że naprawdę zaangażowałeś się i poświęciłeś swój czas by napisać parę słów od siebie, pójść na pocztę i wysłać przesyłkę.

3. Wyloguj się!
Zastanów się ile życzeń zapamiętujesz z tych otrzymanych mailem, smsem czy na Facebooku? Mechanicznie odpisujesz na nie dziękuję, wzajemnie bądź odpisujesz wybraną wcześniej regułką. Gdy otrzymujesz kartkę, musisz poświęcić jej chwilę swojego czasu – otworzyć kopertę, przeczytać treść, „dotknąć” jej. Pobudzając różne zmysły dajesz odpocząć swojej głowie od wiecznego natłoku informacji i lepiej zapamiętujesz życzenia umieszczone na papierze.

4. Ciężko się z nią rozstać.
Ile maili dziś skasowałeś? Zapewne sporo, tak samo jak starych smsów czy historii połączeń. Dotykasz jednego miejsca na ekranie bądź wciskasz jeden klawisz i już – wszystko znika. Zdecydowanie trudniej wyrzucić zaadresowaną do Ciebie kartkę.

Kartki stają się swego rodzaju pamiątką, prezentem – tak jak bilety z koncertów czy wywołane fotografie. Biorąc pod uwagę możliwości stworzenia gadżetu z papieru bądź insertowania różnych prezentów do przesyłek – możesz uczynić to rozstanie jeszcze trudniejszym. Personalizowany gadżet, drobny upominek, który klient nie skorzysta z całorocznego kalendarza? Jest to element wart wykorzystania w budowaniu wizerunku czy rebrandingu firmy.

5. Porównaj skrzynkę pocztową do mailowej lub newsfeeda w social media.
Piszemy wszędzie i o wszystkim. Jasne- łatwiej napisać status z życzeniami czy dodać zdjęcie z Mikołajem i napisem „Merry Christmas” – ale co w tym osobistego? Pomijając sytuację gdy taki post ginie w ilości innych wpisów, reklam, postów sponsorowanych itd. Jeśli naprawdę chcesz docenić swoich wspólników, kontrahentów – postaw na tradycyjną przesyłkę listową. Spowoduje to zupełnie inny obiór przekazu.

6. Personalizuj!
Możesz spersonalizować kartki świąteczne prawie w 100%. Zamawiając kartki możesz wybrać kolor, czcionkę, treść i dodać personalizowane zdjęcia. Możesz wybrać sposób w jaki kartka się otwiera, czy można ją powiesić na choince. Dodać upominek, dostarczyć w większym kartonie z balonem – pocztą lub kurierem. Jeśli posiadasz już jakąś bazę, wtedy warto pomyśleć o połączeniu działań offline z digitalowymi. Personalizowany film czy strona internetowa niesamowicie wzmacnia przekaz w połączeniu z przesyłką!

7. Kartki mogą być dekoracją.
Większość firm które otrzymuje kartki , wystawia je czy to na recepcji czy w Sali konferencyjnej, zazwyczaj w dobrze widocznym miejscu. Każda z nich zostaje doceniona jako miły gest i świadczy o dobrze układającej się współpracy. Jako firma z wieloletnim doświadczeniem rekomendujemy wykorzystanie uszlachetnień bądź nietypowego rozmiaru po to by kartka się wyróżniała – lakier brokatowy, złocenia, hot stamping to tylko jedne z wielu możliwości, dzięki którym kartka pozostanie zapamiętana i przykuje uwagę odbiorcy.

Sposobów oraz korzyści wykorzystania kartki pocztowej w wysyłce świątecznej jest całkiem sporo – nietypowy rozmiary, uszlachetnienia, personalizacja, nietypowa wysyłka kurierem – wszystkie te działania mają wpływ na to jak życzenia świąteczne wysłane przez Twoją firmę zostaną zapamiętane przez odbiorcę. Warto wykorzystać pełny potencjał tego rozwiązania, tak by klienci poczuli się docenieni, a sama przesyłka została z nimi na dłuższy czas. Jeśli szukasz inspiracji – zajrzyj do naszego portolio lub na fanpage. A jeśli potrzebujesz profesjonalnego wsparcia przy wysyłce kartek świątecznych do swoich klientów czy kontrahentów – wypełnij brief na naszej stronie!


6 kroków do skutecznej kampanii direct mailingowej

Opinie wśród marketerów o skuteczności direct mailingu są różne: jedni mówią, że to bardzo skuteczne narzędzie, inni twierdzą wprost przeciwnie. Tymczasem w praktyce kampanie direct mailingowe możemy podzielić na te dobrze zaplanowane i dobrze przeprowadzone oraz te pełne błędów, które nie są skuteczne.
W dzisiejszym wpisie przedstawiamy 6 kroków do skutecznej kampanii direct mailingowej.

1. Jasno określ cel i założenia kampanii
Planując kampanię musimy dokładnie określić co chcemy uzyskać: zaktywizować dotychczasowych klientów i zwiększyć do nich sprzedaż, czy może pozyskać nowych? Jaki jest budżet kampanii? Jaki jest zasięg geograficzny: cały kraj, czy tylko wybrany region? Czy firma jest gotowa na sukces kampanii, np. czy call center obsłuży wielokrotnie więcej zapytań, albo czy w magazynie lub sklepach jest odpowiednia ilość reklamowanych produktów? Planując kampanię musisz znać odpowiedzi na wiele pytań i na ich podstawie podejmować decyzje.
A następnie ułożyć całą kampanię w harmonogram poszczególnych działań.

2. Dobrze przygotuj bazę klientów
Najlepsza nawet kreacja reklamowa nie pomoże, jeżeli baza wysyłkowa jest źle przygotowana. Po pierwsze muszą się w niej znaleźć osoby w jakikolwiek sposób zainteresowane ofertą, np. dobrym pomysłem jest wysłanie do osób, które odbyły jazdy próbne samochodem oferty na zakup tego modelu auta. Ale jeżeli to było niewielkie miejskie auto, to wysyłanie oferty zakupu topowego modelu
z ofert producenta, dużo większego i kilkukrotnie droższego raczej mija się
z celem.
Po drugie baza musi być dobrze przygotowana od strony technicznej, np. wszystkie kody pocztowe w formacie XX-XXX, prawidłowo wpisane adresy, imiona i nazwiska, etc. Im mniej błędów, tym więcej przesyłek dotrze do adresatów. Do tematu prawidłowego przygotowania baz do wysyłek direct mailingowych będziemy jeszcze wracać na łamach bloga.

3. Głęboko personalizuj przekaz
Zaletą direct mailingu jest możliwość personalizowania przekazu, czyli nadania przesyłce indywidualnych cech, czego nie jesteśmy w stanie zrobić wykorzystując massmedia np. bilbordy, citylighty. Już w pierwszym zwrocie do adresata użyjmy jego imienia „Szanowny Panie Piotrze”. Zostanie to zdecydowanie lepiej odebrane niż „Szanowny Panie”.

Oczywiście im więcej elementów spersonalizujesz, tym bardziej przyciągniesz uwagę odbiorcy i tym skuteczniejsza będzie kampania. W komunikacji z klientem wykorzystujmy cechy demograficzne, jego przyzwyczajenia, nawyki i potrzeby. Dodatkowo oprócz personalizacji w treści, personalizujmy też grafikę. Przykład? Imię odbiorcy ułożone z elementów graficznych pojawiających się w całej kampanii.

4. Buduj relację z klientem w kilku krokach
Zbuduj narrację, całą ścieżkę kontaktowania się i wciągnij w to odbiorcę. Krok po korku przedstawiaj więcej informacji i szczegółów, zaintryguj go. Dobrym przykładem jest usługa PinPoint, która łączy pięć elementów kampanii: sms, direct mail, PURL (personalizowana strona internetowa z ofertą), email
i personalizowane video. Wszystkie elementy są spójne i mają za zadanie utrzymać zainteresowanie odbiorcy i zachęcić do interakcji.

5. Bądź hojny – nagradzaj
Lubisz dostawać prezenty? Adresaci Twojej kampanii również. Dlatego rozdawaj prezenty – personalizowane kalendarze, długopisy, zakładki do książek, kody dostępowe do serwisów video, itp. Nieważna jest ich cena, ale użyteczność
i estetyczna forma. Im bardziej będą zaskakujące i związane z tematem przewodnim kampanii, tym bardziej zostaną zapamiętane przez odbiorcę.

6. Mierz efekty
Zaletą direct mailingu jest możliwość precyzyjnego monitorowania przebiegu kampanii – ile przesyłek wysłano, ile było zwrotów, ile osób weszło na dedykowaną stronę, ile osób zadzwoniło na infolinię, ile dokonało zakupu. Tylko zbierając a następnie analizując dane będziesz w stanie wyciągać wnioski i lepiej przygotowywać kolejne kampanie. Nie mierząc efektów i nie analizując będziesz powielał własne błędy.


 

Techniczna strona kampanii direct multikanałowej

Kompleksowa kampania crossmediowa jest złożona z wielu elementów – zarówno drukowanych – offline’owych jak i komunikatów przekazywanych drogą cyfrową. W dzisiejszym wpisie wyjaśniamy jak od strony technicznej przeprowadzić skuteczną mulitkanałową kampanię marketingu bezpośredniego.

  • Przygotowanie bazy danych

Dobrze przygotowana baza danych kontaktowych to absolutna podstawa kampanii marketingowej. Bo jaki będzie efekt kampanii jeśli przesyłka nie trafi do jej adresata? Zerowy. Nie pomoże nam wówczas ani kreatywna forma ani świetnie przygotowane teksty. W związku z dużą liczbą przeprowadzonych kampanii direct mailowych dysponujemy ogromnym doświadczeniem w pracy z bazami klientów i ich zakupem (na prośbę klientów) oraz weryfikacją. Sprawdzamy czy adresy są prawidłowo wpisane, czy kody pocztowe są podane w jednolitym formacie, często też filtrujemy bazy pod kątem pożądanych do celów kampanii kryteriów – np. selekcjonujemy bazę pod kątem miejsca zamieszkania. Przygotowując bazę danych dodajemy też odpowiednie dane do personalizacji. Jeżeli w personalizacji chcemy rozróżnić płeć w bezpośrednim zwrocie do adresata, np. „Szanowna Pani” i „Szanowny Panie”, przy każdym rekordzie wprowadzamy dodatkową wartość „płeć”, określaną automatycznie na podstawie imienia. Do bazy dodawane są także różne dane: hasła do logowania na indywidualne strony oraz linki do personalizowanych landing page. Wszystkie dane są niezbędne do wygenerowania spersonalizowanego listu, rozpoczynającego się grzecznościowym zwrotem do adresata, zapraszającego do odwiedzenia specjalnie dla niego przygotowanej strony internetowej, na którą wejście zabezpieczone jest unikalnym hasłem do logowania.

  • Przygotowanie materiałów do druku

Kluczowym elementem kampanii direct mail jest papierowa przesyłka zaprojektowana w niestandardowy, kreatywny sposób. Podczas przygotowywania kampanii zdarzają się sytuacje, w których to klienci sami przygotowują layout graficzny przesyłki, jednak zdecydowana większość powierza tę pracę naszemu studiu graficznemu. Z doświadczenia rekomendujemy tę drugą opcję. Przyczyną są właśnie wymogi techniczne – przesyłka direct mail ma często niestandardowy kształt wymaga korzystania z wykrojników i makiet, na które w odpowiedni sposób należy nałożyć grafikę. Problematyczna jest także personalizacja, która również wymaga specjalnego przygotowania pliku. To inny rodzaj druku niż publikacje reklamowe na łamach gazet czy magazynów, dlatego warto te czynności powierzyć specjalistom. W przeciwnym razie może się okazać, że część naszych kreatywnych pomysłów nie będzie mogła być wyprodukowana właśnie z przyczyn technicznych lub też grafika nie spasuje się odpowiednio z wykrojnikiem i otrzymany efekt wizualny będzie zupełnie odwrotny niż oczekiwany.

  • Przygotowanie spersonalizowanej strony internetowej

Jeżeli klient decyduje się na skorzystanie z multikanałowej kampanii PinPoint albo PURLON, wówczas oprócz wysyłki directmail przygotowujemy dedykowane strony internetowe, które szczegółowo opisują dany produkt lub usługę Przykładem personalizowanej strony WWW jest adres: www.twojadomena.pl/imię.nazwisko

Kampania_crossmediowa

Podczas przygotowywanych kampanii często pojawia się także pytanie, czy tego typu strony powinny być chronione hasłem? Według nas tak, ale stopień ochrony warto uzależnić od rodzaju przesyłanej oferty. Jeżeli jest to oferta związana z finansami czy zdrowiem, oparta o wcześniejsze informacje na temat odbiorcy, należy bezwzględnie chronić je indywidualnym bezpiecznym hasłem, najlepiej zgodnymi
z Rozporządzaniem Ministerstwa Spraw Wewnętrznych. Jeżeli jest to mniej wrażliwa oferta, np. propozycja pakietu telekomunikacyjnego czy telewizyjnego, którą otrzymują wszyscy stali klienci, wystarczy proste hasło z losowo wybranego ciągu 6 znaków.
Odpowiednio przygotowana strona jest hostowana na naszym wewnętrznym serwerze, a nasz dział IT odpowiada za jej bezpieczeństwo i sprawne działanie.

  • Przygotowanie e-mail i SMS

Jeżeli mamy przygotowane wcześniejsze elementy, warto przygotować komunikację dodatkowymi kanałami: e-mail i SMS. Wykorzystujemy je na kilka możliwych sposobów: jako zapowiedź przesyłki direct mail („Drogi Piotrze, za 3 dni spodziewaj się specjalnie dla Ciebie przygotowanej przesyłki” ), potwierdzenie zgłoszenia lub przyjęcia zamówienia („Dziękujemy za złożenie zamówienia, towar wysyłamy w przeciągu 48 h”), podziękowania za udział („Dziękujemy za wypełnienia ankiety”) lub aby przypominać o otrzymanej przesyłce („W dniu XXXX wysłaliśmy do Ciebie ofertę. Odwiedź stronę internetową www.oferta.pl/piotr.kowalski i wybierz interesujący Cię pakiet. Oferta ważna do dn. XXXX.”).

Oczywiście ten kanał komunikacji musi być dobrze przemyślany i mądrze wykorzystywany. Nie wysyłajmy emaili i SMS-ów do klientów którzy już weszli w interakcję z naszą firmą. Ważną kwestią jest odpowiednia konfiguracja serwerów DNS, aby e-maile wychodzące z serwerów posługiwały się domeną klienta i nie trafiały do spamu.
Jak widać strona techniczna crossmediowej kampanii marketingowej złożonej z tradycyjnych jak
i cyfrowych kanałów komunikacji jest złożona z wielu elementów i warto w tym zakresie współpracować z doświadczonymi partnerami. Każdy z etapów jest równie ważny, a małe błędy mogą warunkować
o powodzeniu całego zlecenia.

 

5 powodów, dla których konsumenci ufają Direct Mail

Zaufanie to podstawa wszystkich relacji, zwłaszcza tych handlowych – cenionych przez wszystkie przedsiębiorstwa tak wysoko. Jest ono podstawą wymiany towarów i usług. Ludzie i organizacje, które skupiają się na budowaniu relacji tworzą fundamenty na zaufaniu – mają przewagę konkurencyjną w swoich strukturach, zarówno wewnętrznych jak i w biznesowych kontaktach zewnętrznych.

Globalny kryzys zaufania
Problemem dla wielu marketerów jest fakt, że zaufanie do instytucji, zwłaszcza tych, których wydatki skupiają się na marketingu i reklamie, w ostatnich latach znacznie spadło.
Edelman – globalna firma zajmująca się marketingiem komunikacyjnym publikuje coroczny raport „Edelman TRUST BAROMETER ™” od 2001 roku. Według raportu z 2017 roku „zaufanie jest w kryzysie na całym świecie”. Zaufanie społeczeństwa do wszystkich czterech najważniejszych instytucji – biznesu, rządu, organizacji pozarządowych i mediów – znacznie się obniżyło1.

Konsumenci a ich zaufany kanał marketingowy
Chcecie wiedzieć co sądzi 2400 respondentów zapytanych o to, którym kanałom reklamowym ufają najbardziej podejmując zakupowe decyzje?
76% konsumentów ufa direct mailowi – według przeprowadzonych przez Marketing Sherp badań2.

Interpretując wyniki – 5 najbardziej zaufanych kanałów marketingowych jest starsze, dostarczane offline oraz co do zasady uważane za te będące w zaniku – przynajmniej przez większość marketerów. Najniższy poziom zaufania mają reklamy „pop-up” – nie bez przyczyny blokujemy te nachalnie wyskakujące okna.
Spośród 5 najbardziej zaufanych kanałów marketingu bezpośredniego komunikacja poprzez tradycyjną wysyłkę pocztową znajduje się na trzecim miejscu. W ankiecie następne miejsce to bezpośrednia pocztą e-mail – obejmując najwyższe miejsce pośród innych kanałów cyfrowych.
Jakie są przyczyny tak wysokiego poziomu zaufania konsumentów do marketingu bezpośredniego? Wnioski można zamknąć w 5 niżej opisanych punktach:

1) Kognitywistyka to powierdza
Nauka zajmująca się problematyką umysłu, poznania i języka, której główne obszary badań skupiają się na badaniu świadomości, percepcji, techniki uczenia się czy
podejmowania decyzji1. Wykorzystanie tego rodzaju technik w marketingu tworzy nowe możliwości. Coraz więcej dowodów sugeruje, że klienci ufają bezpośredniej poczcie z powodu niepowtarzalnego sposobu, w jaki reklama papierowa bezpośrednio oddziałuje na części mózgu, które kontrolują to, jak czujemy i zapamiętujemy rzeczy.
„Badania nad obrazowaniem mózgu i śledzeniem wzroku pokazują, że nasz mózg faktycznie przetwarza reklamę papierową inaczej niż reklamy cyfrowe. Te badania pokazują, że reklamy na papierze, takie jak bezpośrednia poczta, wymagają mniej wysiłku, aby ją prawidłowo zrozumieć, wydaje się być bardziej „prawdziwa” przez co generuje więcej emocji „.
W rzeczywistości badanie przeprowadzone przez Canadian Post w 2015 r. wykazało, że marketing bezpośredni „wymaga 21% mniej wysiłku poznawczego w celu przetworzenia i wywołuje dużo wyższe zapamiętanie marki” niż media cyfrowe.

2) Konsumenci ufają własnej skrzynce pocztowej
Chociaż świat cyfrowy coraz częściej wykorzystuje personalizację, przez wiele lat firmy wykorzystujące direct mail wdrożyły „masową personalizację” poprzez drukowanie różnorodnych danych. Czemu? Konsumenci chcą jak najmocniej spersonalizowanych doświadczeń. Zgodnie z ostatnimi wynikami badania Salesforce.com „63% klientów Millennialsów i 58% klientów Generation X chcą udostępnić swoje dane firmom w zamian za zindywidualizowane oferty i rabaty”.
Ma to sens. Dlaczego niecierpliwi konsumenci mają marnować czas na oferty, na którym im nie zależy?
Marketerzy którzy wykorzystują tę wiedzę – rozszerzają w ten sposób spersonalizowaną naturę reklamy bezpośredniej na ulepszenie ich kampanii online. Uwzględniając personalizowane adresy URL jako CTA dotyczące elementów poczty, łączą zaufanie konsumentów do bezpośredniej poczty ze śledzeniem i automatyzacją działań cyfrowych.

5 powodów dla których klienci ufają direct mail

3) Targetowanie i personalizacja Direct Mail
W miarę wzrostu kosztów korespondencji – rosła wartość każdego rozsyłanego tradycyjną metodą listu. Obecnie bezcelowym jest wysyłanie poczty „na oślep”.
Nowoczesne techniki prowadzenia baz danych i segmentacji umożliwiają marketerom kierowanie ofert do ludzi, którzy są najprawdopodobniej nabywcami. Chcesz skierować ofertę do nowych właścicieli domów zamieszkujących w obrębie określonego kodem pocztowym miejsca, których zarobki mieszczą się w określonym zakresie? Nie ma problemu. Lista menedżerów B2B w firmach konkretnej branży i określonej wielkości?
Jasne!
Kiedy marki wprowadzają odpowiednie i spersonalizowane oferty wobec konsumentów, budują zaufanie. Dzięki ukierunkowaniu direct maila na potrzeby, zachowania oraz poglądy konsumentów – co czyni go bardziej trafnym – a to z kolei bardziej godnym zaufania.Nawet jeśli nie skorzystają z tej ofercy, marka zostaje zapamiętana jako godna zaufania przez klienta.

4) Direct Mail możesz dotknąć
Konsumenci ufają direct mailowi, ponieważ mogą go dotknąć i poczuć.
Fakt, iż reklamy w formie direct mail są drukowane, można je zobaczyć i dotknąć – ma olbrzymi wpływ na to, jak konsumenci postrzegają zawarte w nich wiadomości. Dzięki dotykowi oraz bezpośredniemu kontaktowi z direct mail – doświadczamy tego inaczej, głębiej i mocniej niż tekst czy obraz na ekranie. Nauka również udowodniła, że rzeczy, które dotykamy – mają bezpośredni wpływ na nasze myśli oraz uczucia.

Eksperci neuromarketingu w badaniu Canada Post wyjaśniają, że fizyczność i dotykowa natura direct mail ma bezpośrednią, pozytywną korelację ze zdolnością naszych mózgów do przypomnienia sobie przekazu w niej zawartego. Psychologia poznawcza tłumaczy, że wysiłek kognitywny jest „miarą wysiłku umysłowego wymaganego do zrozumienia bodźca”. W teście, w którym porównywano wpływ podobnych kampanii direct mail oraz kampanii digitalowych „zapamiętanie przekazu uczestników było o 70% wyższe, gdy pokazano im direct mail (75%) niż kampanię digitalową.

5.) Direct Mail jest mniej nachalny
Wyobraź sobie taką sytuację:

a) wracasz z pracy. Po drodze otwierasz swoją skrzynkę pocztową, bierzesz koperty do ręki, odkładasz . Siadasz do obiadu z rodziną. Bierzesz pocztę ponownie, przeglądasz koperty, włączasz telewizor. W trakcie reklam otwierasz pocztę i sam decydujesz co z nią zrobić. Przeglądasz wyciągi z konta, oferty konkurencyjnego banku. A może wejdziesz na ich stronę internetową, aby od razu sprawdzić czy przesłana oferta jest rzeczywiście tak atrakcyjna?

b) Logujesz się na swoją skrzynkę mailową żeby zobaczyć 50 lub 100 nowych wiadomości. Nie czujesz się spokojny, dopóki skrzynka pocztowa nie będzie pusta. Musisz zapłacić rachunki, więc szukasz, czy otrzymałeś już mailem wyciąg z karty kredytowej. Usuwasz wiadomości od nieznanych zamożnych krewnych zatrzymanych w więzieniu w Kenii. Znajdujesz maila z wyciągiem z konta – ale czy jesteś pewien sprawdzająć „nadawcę” że nie jest to kolejna próba phishingu? Ryzykujesz i wchodzisz w link – wyskakująca reklama krzyczy do Ciebie, aby zarejestrować się po dokładnie taką kartę kredytową, której używasz od 8 lat. Musisz odnaleźć swoją nazwę użytkownika i hasło. Poczekaj, gdzieś je zapisałeś…

Otrzymana przesyłka nie powstrzymuje Cię od robienia tego, co musisz zrobić. Zajmiesz się nią kiedy chcesz – w tempie, którym chcesz. Jeśli nie masz czasu, koperty otworzysz jutro.
Konsumenci ufają Direct Mail – a czy Twój zespół marketingowy już z niej korzysta? Zapraszamy do kontaktu.
1https://www.slideshare.net/EdelmanInsights/2017-edelman-trust-barometer-global-results-71035413
2https://www.marketingsherpa.com/article/chart/channels-customers-trust-most-when-purchasing
3http://kognitywistyka.uw.edu.pl/

 

Recepta na skuteczną kampanię multikanałową – case study Euler Hermes

Większość firm w swojej strategii stosuje działania oparte na różnych kanałach komunikacji, ale z różnych przyczyn nie są one pociągające dla odbiorców. Co powinniśmy dać konsumentowi, aby go zaangażować w nasz komunikat? Doświadczenie. Każdy komunikat, jaki odbieramy, jest dla nas pewnym doświadczaniem, na podstawie którego tworzymy obraz marki i dokładnie pod tym hasłem sortujemy go w naszych głowach. Dlatego tak ważne jest, aby przede wszystkim pierwsze (ale i każde następne) zetknięcie potencjalnego klienta z marką dostarczyło odbiorcy pozytywnych emocji i tym samym zachęciło go do interakcji z brandem.

Celem każdej kampanii wykorzystującej wiele kanałów komunikacji powinno być skupienie się na tych najbardziej efektywnych i dotarcie z przekazem do wybranych osób. Naszym przepisem na skuteczną kampanię multikanałową jest personalizacja przekazu oraz połączenie odpowiednich dróg dotarcia z komunikatem, które dostarczą odbiorcy pozytywnych doznań – połączenie tradycyjnej komunikacji papierowej direct mail z nowoczesną technologią personalizowanego wideo i personalizowanych stron internetowych.

Nasza oferta daje możliwość integracji oraz personalizacji pięciu kanałów komunikacji, co pozwala dotrzeć do odbiorców różnymi kanałami marketingowymi i zbudować ich zaangażowanie. Jest połączeniem narzędzi marketingu bezpośredniego w jednej usłudze – przesyłki direct mail, strony internetowej, wideo, e-maila oraz SMS-a.

Każda kampania jest indywidualnie projektowana w taki sposób, aby jej odbiorca poczuł się wyróżniony i doceniony przez markę. Klient sam decyduje, jakie media wykorzysta w swojej kampanii. Największą skuteczność zapewnia przesyłka papierowa direct mail oraz personalizowane wideo wraz z personalizowaną stroną internetową (pURL). Media elektroniczne, tj. e-mail czy SMS, są wykorzystane jako kanały wspierające komunikację.

Dlaczego przesyłka papierowa jest najbardziej skuteczna? Papier umożliwia odbiorcy nawiązanie rzeczywistego (fizycznego) kontaktu z marką – badania Millward Brown pokazują, że „namacalne” formy reklamy o wiele silniej oddziałują na zmysły człowieka i na dłużej zapadają w pamięć niż elementy wirtualne. Kiedy konsument dostaje przesyłkę, dotyka ją, jego mózg odbiera silne bodźce emocjonalne, co zwiększa zapamiętywalność marki i produktu[1]. Dodatkowo możemy wzbogacić formę papierową o elementy pobudzające inne zmysły, np.: o lakiery zapachowe lub próbki produktów. Trzeba pamiętać, aby taka przesyłka była odpowiednio zaprojektowana i miała jasny przekaz dla odbiorcy – im krótsza i bardziej precyzyjna komunikacja, tym wyższa konwersja z takiej kampanii.

Badania Biblioteki Narodowej z 2015 r. dotyczące czytelnictwa w Polsce pokazują, że 19 milionów Polaków nie miało w ostatnim roku w rękach ani jednej książki, a ponad 6,2 miliona znajduje się poza kulturą pisma[2]. Oznacza to, że w ciągu roku nie przeczytali żadnej książki ani żadnego dłuższego tekstu w formie papierowej i elektronicznej. Jak dotrzeć do takich osób z komunikatem marketingowym? Na ratunek przychodzi nam wideo. Zgodnie z badaniami firmy doradczej Forrester 60-sekundowe wideo jest warte 1,8 miliona słów[3]. Videomarketing pozwala na ogromną oszczędność czasu – po co mamy zmuszać naszych odbiorców do czytania, kiedy możemy im przekazać tę samą wiadomość w atrakcyjnej formie i w krótszym czasie? Wzmacniając taką komunikację personalizacją, dodatkowo intensyfikujemy moc naszego przekazu oraz angażujemy klienta. Personalizowane wideo może wykorzystywać takie dane jak np.: imię odbiorcy, płeć, zainteresowania lub inne informacje dostępne w bazie. Wykorzystując je, możemy przekazać klientowi nową ofertę, zachęcić do kupna produktu, lub zaprosić na konferencję czy jazdę próbną.

Połączenie technologii informatycznych i poligraficznych pozwala na personalizację zarówno tekstu jak i obrazu. Oprócz bezpośrednich zwrotów do adresata z podziałem na płeć, pokażmy także zmienną grafikę. Inny obraz dla kobiet, inny dla mężczyzn, jeszcze inny dla dziecka. Personalizujemy obraz w zależności od tematyki, np. w kampanii promującej wycieczki pokazujmy na zdjęciach ciepłe kraje, kraje europejskie, zwiedzanie lub wypoczynek, w zależności od preferencji klienta. Ale to nie koniec możliwości personalizacji!

W celu poparcia naszego przepisu praktyką przedstawiamy case study z kampanii B2B realizowanej na rynku polskim dla firmy Euler Hermes Collections Sp. z o.o., za którą otrzymaliśmy nominację do nagrody Golden Arrow. Kampania wywołała bardzo duże zainteresowanie produktem marki wśród konsumentów. Forma komunikacji wpłynęła na duże zaangażowanie odbiorców, zainteresowanie produktem oraz bezpośrednio przełożyła się na jego sprzedaż. Wyniki kampanii zdecydowanie przerosły oczekiwania naszego klienta. Byliśmy odpowiedzialni za wprowadzenie na rynek nowego produktu: Certyfikatu Złoty Płatnik 2014 – wyróżniającego firmy z wysokim Wskaźnikiem Moralności Płatniczej w 2014 roku. Akcja marketingowa kierowana była do: prezesów, właścicieli firm, dyrektorów finansowych. W strategii sprzedaży określiliśmy trzy etapy komunikacji:

  • przesyłka papierowa – direct mail – kreatywna i elegancka przesyłka papierowa intrygująca i zachęcająca odbiorcę, aby przeszedł do kolejnego etapu kampanii, zawierająca unikalny adres strony internetowej (np. www.zlotyplatnik.pl/jan.wzorcowy);
  • pURL – personalizowana strona internetowa zawierająca personalizowane wideo z indywidualnym komunikatem dla każdego odbiorcy;
  • zbieranie leadów sprzedażowych – przez wypełnienie krótkiego formularza na stronie WWW: imię, nazwisko, numer telefonu; przekazanie danych w formie raportu dziennego.

W skrócie zastosowaliśmy głęboko spersonalizowaną przesyłkę direct mail z indywidualnym adresem strony internetowej oraz personalizowanym wideo. Osoby po zalogowaniu na pURL oglądały personalizowany materiał wideo dotyczący produktu oraz mogły zamówić kontakt z konsultantem. Serwer zbierał informacje, kto i jak długo przebywał na stronie, czy obejrzał materiał wideo itp. Dane te były następnie przekazywane klientowi. Wysyłka była kierowana do 3940 osób.

Wyniki kampanii były następujące:

  1. procent osób logujących się na personalizowanej stronie internetowej: 49,45%;
  2. procent osób oglądających personalizowane wideo: 90%, które weszły na stronę;
  3. procent osób zainteresowanych ofertą i zamawiających kontakt do indywidualnego konsultanta: 30,56% z osób logujących się na stronie.

Pomimo niezwykle trudnej grupy docelowej, skupiającej prezesów i dyrektorów finansowych, udało nam się wypracować bardzo wysoką konwersję i zbudować pozytywny wizerunek nowego produktu.

Chcesz poznać tajniki personalizowanych kampanii multi-kanałowych?

[1] https://www.millwardbrown.com/docs/default-source/insight-documents/case-studies/millwardbrown_casestudy_neuroscience.pdf

[2] http://www.bn.org.pl/download/document/1459845698.pdf

[3] http://www.marketwired.com/press-release/a-minute-of-video-is-worth-18-million-words-according-to-forrester-research-1900666.htm

Źródło: http://www.janrain.com/about/newsroom/press-releases/online-consumers-fed-up-with-irrelevant-content-on-favorite-websites-according-to-janrain-study/

Skuteczna kampania reklamowa – przy okazji?

Marzenie każdego marketera? A może utopia? Jak zaplanować kampanię reklamową? Jak zmieścić się w planowanym budżecie reklamowym? I co najważniejsze: co zrobić, by kampania była skuteczna? Taką możliwość daje mailing transakcyjno-promocyjny, zwany również transpromo – połączenie korespondencji transakcyjnej i promocyjnej, gdzie każdą możliwą próbę kontaktu z klientem – chociażby przy okazji cyklicznej wysyłki faktur, bilingów lub innych rozliczeń – wykorzystuje się na promocję danej usługi czy produktu. Dobrze zaplanowana kampania to skuteczne narzędzie sprzedaży, z konwersją na poziomie kilkunastu procent.

Pomysł jest prosty: wystarczy połączyć comiesięczną wysyłkę korespondencji do klientów z odpowiednio zbudowanym przekazem reklamowym. Ponosząc jednorazowy koszt, mamy możliwość skutecznej komunikacji personalizowanych usług i produktów. Faktury to najczęstsza forma kontaktu z klientem. Prawdopodobieństwo przeczytania tego rodzaju dokumentu przez odbiorcę jest bardzo wysokie, więc ta forma komunikacji z klientem to doskonałe rozwiązanie, zdecydowanie bardziej efektywne niż dokładanie insertów do katalogów i broszur. Liczby nie kłamią – kluczowe badanie potwierdziło również, że 95% dokumentów transakcyjnych jest otwieranych przez odbiorców. Ponadto odbiorca spędza więcej czasu przeglądając rachunek (60-180 sekund) lub oświadczenie bankowe (42 sekundy) niż przykładowo e-mail (18 sekund)[1].

Dodaj do tego rodzaju wydruku kolor – który również zwiększa sprzedaż nawet o 80% – a zwiększysz response płatności nawet o 30%. Tym samym otrzymujesz silny przekaz marketingowy, który trudno pominąć. Każdy z nas otrzymując przesyłkę z logiem banku czy firmy świadczącej usługi telekomunikacyjne, choć na moment zatrzyma się by ją przejrzeć i zobaczyć czy nie została ona wysłana by poinformować nas o przykładowo ważnych zmianach w świadczeniu usług. Właśnie dlatego TransPromo jest idealnym rozwiązaniem, aby dodatkowo komunikować swój przekaz – zamiast wkładać do koperty obszerne katalogi lub broszury, które mogą zostać zignorowane.

Mailing transakcyjno-promocyjny zamienia tradycyjne, z reguły mało ciekawe wizualnie, czarno-białe faktury, bilingi i wyciągi z kont w kolorowe, atrakcyjne wizualnie informacje. Dobrze zaplanowana i starannie przeprowadzona kampania transakcyjno-promocyjna może być efektywnym narzędziem wykorzystywanym w prowadzeniu dialogu z klientem. Usługa ta wymaga nie tylko kreatywnego projektu graficznego i wysokiej jakości druku, który przyciągnie uwagę klienta, ale również głębokiej personalizacji przekazu. Skuteczna kampania transakcyjno-promocyjna powinna opierać się na przemyślanej formie, dobrej grafice czy intrygującym haśle, a także na personalizacji przekazu wykorzystującej możliwie dużo  danych  o klientach. Wszystko po to, by budować z klientem relację opartą na jego indywidualnych potrzebach i rozwiązaniach.

Z rozwiązań mailingu transakcyjno-promocyjnego korzystają już instytucje ubezpieczeniowe, bankowe, telewizje kablowe i telefonie cyfrowe. Wdrażają rozwiązania do własnych akcji marketingowych aktywnej sprzedaży czy też programów lojalnościowych. Od wielu lat realizujemy dla klientów tego typu kampanie, osiągając bardzo dobre rezultaty. W przypadku jednej z firm z sektora finansowego aż 17% odbiorców wiadomości zdecydowało skorzystać się z oferty.

[1] http://www.rrdonnelley.com/gds/_documents/brochures/RRD_whitepaper-transpromo.pdf

Klucz do sukcesu w marketingu: personalizacja

Marketerów można podzielić na dwie grupy: nieskutecznych, którzy wysyłają ten sam przekaz do różnych odbiorców i skarżą się na brak efektów oraz skutecznych, którzy personalizują przekaz i z sukcesem sprzedają ofertę. Dostępne dzisiaj technologie pozwalają na bardzo głęboką personalizację i precyzyjne dostosowanie oferty oraz komunikatu do potrzeb poszczególnych konsumentów.

Istotą marketingu bezpośredniego jest dotarcie z komunikacją marketingową wprost do zainteresowanego ofertą odbiorcy. Kilkanaście lat temu marketerzy w swoich kampaniach wykorzystywali tylko email i telemarketing. Dziś, gdy liczba form docierania z komunikatem do klienta osiągnęła nieoczekiwaną cyfrę, należy korzystać z rozwiązań, które zapewnią najwyższy poziom personalizacji.

Zatytułowanie listu imieniem adresata, np. „Szanowna Pani Anno” oznacza podstawową personalizację przekazu i niewykorzystanie w pełni możliwości nawiązania relacji z klientem. Kluczem do sukcesu jest głęboka personalizacja, którą umożliwia bogata w informacje o kliencie baza danych oraz zaawansowane technologie druku. Podstawą personalizacji jest zbieranie i aktualizowanie kluczowych informacji na temat klientów. Im więcej informacji o kliencie i firmie posiadamy, tym dokładniej możemy personalizować przekaz. Na przykład: wiemy, że nasz klient ze wszystkich produktów finansowych oferowanych przez bank zainteresowany jest tylko kredytem hipotecznym. Przygotowując komunikację skupiamy się zatem tylko na dedykowanej klientowi ofercie kredytowej. Unikamy zasypywania klienta rozwiązaniami, którymi nie jest zainteresowany. Oszczędzamy czas i pieniądze, dając klientowi poczucie wyjątkowości oferty, która jest dostosowana do jego potrzeb.

Idąc dalej: systemy CRM umożliwiają segmentację klientów, a personalizacja w marketingu umożliwia skuteczną komunikację zgodną z ich potrzebami.  By móc skutecznie personalizować należy  zbierać dane na temat klienta i odpowiednio dobierać oferty: wysyłanie osobie, która niedawno zdecydowała się na kredyt hipoteczny oferty na lepszych warunkach może spowodować frustrację klienta. Potwierdzają to badania Janrain & Harris Interactive: prawie 3/4 konsumentów w Internecie jest niezadowolona z serwisów, w których oferty, reklamy, czy promocje nie są związane z ich zainteresowaniami*.

Oczywiście możliwości dopasowania oferty jest o wiele więcej i należy z nich korzystać w każdej branży. Jeżeli klient odwiedził salon samochodowy i odbył jazdę próbną najnowszym modelem auta, należy tę informację odnotować w bazie danych i wykorzystać w komunikacji z klientem. Porównajmy obecnie posiadane przez klienta auto (jeżeli posiadamy taką informację) w odniesieniu do modelu, którym jest zainteresowany. Językiem korzyści opiszmy detale, które pozwolą podjąć decyzję o zakupie.

Połączenie technologii informatycznych i poligraficznych pozwala na personalizację zarówno tekstu jak i obrazu. Oprócz bezpośrednich zwrotów do adresata z podziałem na płeć, pokażmy także zmienną grafikę. Inny obraz dla kobiet, inny dla mężczyzn, jeszcze inny dla dziecka. Personalizujemy obraz w zależności od tematyki, np. w kampanii promującej wycieczki pokazujmy na zdjęciach ciepłe kraje, kraje europejskie, zwiedzanie lub wypoczynek, w zależności od preferencji klienta. Ale to nie koniec możliwości personalizacji!


Przesyłka z personalizacją kolorową

W miejscu tablicy rejestracyjnej samochodu można umieścić imię adresata przesyłki. Odbiorcy będą zaskoczeni widząc samochód, którego zakupem byli zainteresowani właśnie ze swoim imieniem. Personalizowany lukrem pierniczek na katalogach z ofertą na artykuły spożywcze, w okresie Świąt Bożego Narodzenia to kolejny kreatywny pomysł. Dzisiejsze technologie druku pozwalają zrealizować najbardziej kreatywne pomysły.

Integrując narzędzia nowoczesnego marketingu bezpośredniego można zaoferować  również personalizowaną stronę internetową (tzw. PURL) oraz personalizowane video. Z ponad piętnastoletniego doświadczenia wiemy, że skuteczne, zintegrowane ze sobą narzędzia to doskonały sposób na zainteresowanie klienta ofertą. Kampanie docierają z personalizowanym przekazem bezpośrednio do odbiorców i angażują emocje klienta. Oddziałują na zmysł dotyku, wzrok,  słuch i zapach wykorzystując wszystkie narządy zmysłu klienta.

Dlaczego personalizacja działa? Spójrzmy na sprawę od strony psychologii. Każdy z nas chce się czuć wyjątkowy, wyróżnić się i wejść w relację z osobą lub firmą, która da nam coś wyjątkowego. Po personalizację sięgają też marki kojarzone jako masowe i – wydawać by się mogło – nie potrzebujące personalizacji. Przykładem jest Coca-Cola, która przez kilkadziesiąt lat sprzedawała napoje w identycznych butelkach lub puszkach, od kilku lat na półkach jest dostępna w wersjach z nadrukowanymi imionami, nazwami miejsc albo śmiesznymi hasłami. Obecnie do wyboru jest co najmniej kilkadziesiąt wersji. Personalizacja możliwa jest zarówno na linii B2C jak i B2B – jej poziom będzie zależeć od tego jak dobrze będziecie wykorzystać dane na temat odbiorcy, do którego kierujecie przekaz.

Źródło: http://www.janrain.com/about/newsroom/press-releases/online-consumers-fed-up-with-irrelevant-content-on-favorite-websites-according-to-janrain-study/

Klient w świecie doznań. 8 sposobów na skuteczne kampanie direct mail

Wraz z postępującą cyfryzacją coraz częściej spotykamy się z ignorowaniem elektronicznych kanałów komunikacji przez konsumentów. Są oni bombardowani informacjami niedopasowanymi do ich preferencji. Nic więc dziwnego, że chcą się chronić przed lawiną nieprzydatnych promocji i przestają reagować na przesyłane tymi kanałami komunikacji oferty. W takim razie jak dotrzeć do dzisiejszego konsumenta? Poczciwa forma papierowa dostarczana tradycyjną pocztą, tzw. direct mail, wyróżnia się na tle innych kanałów komunikacji i stwarza możliwość bezpośredniego dotarcia do konsumenta.

Aby przeprowadzić kampanię direct mail należy pamiętać o narzędziach, które wpływają na wysoki wskaźnik odpowiedzi (response rate),a co za tym idzie – stoją za sukcesem kampanii. Nasi eksperci są zgodni, że najważniejsze zasady to:
1. Zainteresuj odbiorcę – niestandardowa forma przesyłki pobudza wyobraźnię i dowartościowuje klienta, np. trójwymiarowe mailingi, żaluzja (przesuwane elementy mailingu pokazujące różnice w ofercie) lub pop-up box (samorozkładająca się kostka). Klient, otrzymując taką przesyłkę, czuje się bardziej dowartościowany niż w przypadku przesłanej mu trzykrotnie złożonej zwykłej kartki A4. Owocuje to przywiązaniem do danej marki, a w efekcie – sukcesem kampanii;
2. Wciągnij adresata w interakcję – direct mailing z dodatkowymi elementami, np. kartą lojalnościową, kuponem promocyjnym, wzmacnia przekaz i podwyższa response rate. Do koperty można dodać różnorodne inserty, np. ulotki, broszury, zdrapki itp. Zdrapka marketingowa to wyjątkowo skuteczny sposób na wciągnięcie odbiorcy w zabawę i zachęcenie go do interakcji;
3. Spraw, aby przesyłka była osobista – dzięki możliwości personalizacji możesz traktować klientów indywidualnie i wyjątkowo. Umożliwia to bezpośrednią komunikację z klientem i podkreślenie jego wartości dla marki, docenienie go;
4. Zaskocz odbiorcę prezentem – wszyscy lubimy otrzymywać prezenty, może to być drobna rzecz, np.: zakładka do książki, spersonalizowany magnes lub okulary 3D. Odpowiednio dobrany i wkomponowany w przesyłkę prezent buduje pozytywny wizerunek marki i lojalność odbiorców oraz długotrwałe relacje;
5. Zaangażuj zmysły – direct mail jako jedno z niewielu narzędzi marketingowych wykorzystuje wszystkie pięć ludzkich zmysłów. Przez dołączenie próbek produktów spożywczych do przesyłki angażujemy zmysł smaku (np. saszetka z kawą rozpuszczalną). Aby pobudzić zmysł węchu, możemy użyć specjalnego lakieru zapachowego, np. o aromacie pierników. Zmysły wzroku i dotyku są pobudzane w momencie otrzymania pakietu przez klienta. Wykorzystując szeroką gamę papierów i innych uszlachetnień, możemy zaś wpływać na walory estetyczne;
6. Bądź konkretny – treść to jeden z najważniejszych elementów mailingu. Przesyłany tekst powinien przekazywać odbiorcom jasny i czytelny komunikat oraz zawierać czytelne call to action, aby zachęcić ich do podjęcia konkretnej akcji, np. wejścia na stronę internetową, wykorzystania kuponu rabatowego;
7. Pielęgnuj zebrane dane – wysoka jakość bazy danych to jeden z kluczowych czynników sukcesu kampanii direct mail. Gromadzenie i bieżące aktualizowanie wartościowych danych jeszcze nigdy nie było tak ważne (GIODO!). Twoja oferta powinna być dopasowana do potrzeb odbiorców, np. mailing z ofertą szkoleniową kierowany do działu HR;
8. Integruj kanały komunikacji – zintegruj swoje kampanie online z kampaniami direct mail, promuj media społecznościowe w swoich mailingach, podając adresy stron internetowych i profili, kody QR oraz elementy augmented reality (tzw. rozszerzona rzeczywistość).


Przesyłka z drukiem soczewkowym

 

W ten sposób zbudujesz silny i spójny wizerunek marki oraz wyróżnisz się na tle konkurencji. Direct mail to idealne uzupełnienie marketingu internetowego – wielu klientów pomimo dokonywania zakupów online preferuje otrzymywanie informacji o produktach w wersji papierowej. Google często korzysta z przesyłek direct mail w swojej komunikacji – czy to o czymś nie świadczy?

Direct mail to idealne narzędzie do wykorzystania przy promocjach konsumenckich. Nawet jeśli nie masz własnej bazy klientów, możesz ją nabyć u firm specjalizujących się w ich gromadzeniu, co jest idealną metodą na pozyskanie nowych klientów.

W dobie cyfryzacji przesyłki direct mail przeżywają swoisty renesans. Klienci budują w swoich umysłach i sercach obraz marki oparty na emocjach związanych z produktem. Klient musi mieć możliwość doświadczania Twojego produktu, marki, a w zamian stanie się jej lojalnym ambasadorem.

Przesyłka pop-up kostka

EDC partnerem wydarzenia Złote Spinacze 2017

Złote Spinacze 2017 – to XV już edycja konkursu, który skutecznie podnosi standardy w branży Public Relations promując najlepsze, rzetelnie wykonane projekty reklamowe, w 34 kategoriach: 18 głównych, 3 specjalnych oraz 13 sektorowych. W jury konkursu zasiadają eksperci public relations, przedstawiciele biznesu, mediów i organizacji pozarządowych co znacznie podnosi rangę konkursu.

Jako partner wydarzenia jesteśmy sercem związani z konkursem, co zauważyć można w materiałach reklamowych towarzyszących konkursowi: eleganckie plakaty oraz kreatywne zaproszenie to efekt naszej pracy.

Wierzymy, że materiały przykują Państwa uwagę, co przełoży się na ilość osób nominowanych w konkursie.

EDC patronem medialnym SuperBrands 2017

17 maja 2017 podczas XI edycji Gali SuperBrands zostali wyłonieni liderzy wśród marek biznesowych  i konsumenckich.  W tym roku nagrodę odebrały 32 marki, których historie opisane zostały w publikowanym corocznie Albumie SuperBrands. EDC Expert Direct Communication brał czynny udział w projektowaniu jak i drukowaniu zaproszeń na tę uroczystość. Pomysł na opakowanie Albumu Superbrands jak i jego realizacja  to także zasługa EDC.

Dziękujemy Superbrands za zaufanie!
Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z Gali SuperBrands, a jest co oglądać.

Targi RemaDays 2017 za nami!

Kilka wspomnień ze wspólnie spędzonych chwil w dniach 15-17 lutego 2017 roku na największych targach reklamy w Polsce.

Dziękujemy odwiedzającym za inspirujące rozmowy, możliwość wymiany doświadczeń, cenną wiedzę z zakresu marketingu bezpośredniego oraz liczne spotkania i rozmowy z uczestnikami targów.

Złoty medal dla EDC Expert

Przyznanie złotego medalu w konkursie Catalogue of the Year za najlepszy katalog reklamowy to dla nas ogromne wyróżnienie. Cieszymy się, że nasze kreatywne podejście w budowaniu komunikacji z klientem zostało tak pozytywnie odebrane, a liczba oddanych przez zwiedzających głosów pozwoliła nam zdobyć najcenniejsze w tej kategorii wyróżnienie.

 

 

 

 

Zapisz